Dla każdego adolescenta który:
ucieka od problemów
nie radzi sobie ze swoimi emocjami
nie wierzy w siebie
ma niskie poczucie własnej wartości
ma problemy w poznawaniu nowych osób lub podtrzymywaniu przyjaźni
Skontaktuj się z nami
Wiek:
12-15 r.ż
Czas trwania zajęć:
1,5 godziny
Czas trwania cyklu:
rok szkolny
polski
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach jest nastawiona na usuwanie sytuacji stresowych poprzez szukanie rozwiązań, które pomogą poczuć się lepiej. Jest nastawiona na wywołanie zmiany w kliencie człowieku przy uruchomieniu jego zasobów. Koncentruje się na teraźniejszości i przyszłości, więc idealnie sprawdza się w pracy z młodzieżą.
Zakłada, że za danym zachowaniem człowieka kryją się pozytywne intencje, więc tym samym postępuje on i podejmuje decyzje najlepsze jakie są dla niego dostępne w danym momencie. Podczas sesji grupowych prowadzący oraz grupa zachęcają do tworzenia własnych, nowych rozwiązań, które są dopasowane pod zasoby adolescenta.
Etap dorastania wiąże się z wieloma zmianami o podłożu biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, co często odbija się na poczuciu własnej wartości oraz pewności siebie.
Takie uczucia mogą przerodzić się w wyuczoną bezradność – poczucie, że nie warto się starać i angażować, ponieważ i tak nic się nie uda, niezależnie od tego, ile się włoży pracy. Takie myśli na swój temat zwiększają ryzyko pojawienia się depresji oraz zaburzeń lękowych.
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach uczy, jak temu przeciwdziałać poprzez wytworzenie poczucia sprawczości. Posiadając różne mechanizmy radzenia sobie z sytuacjami stresowymi oraz potrafiąc je odpowiednio dobierać jesteśmy w stanie chronić swoją samoocenę oraz zwiększać pewność siebie.
Podsumowując
Poprzez rozmowy i ćwiczenia grupowe budujemy rozwiązania w oparciu o zasoby wewnętrzne i zewnętrzne uczestników.
Problemy rozumie się jako nieskuteczne rozwiązania i informacje na temat potrzeb.
Gdy dowiemy się jaka potrzeba jest niespełniona, możemy zaopiekować się nią w nowy, bardziej skuteczny sposób.
Rozwiązania nie zawsze związane są bezpośrednio z problemem, np. gdy dziecko ma problem z uzależnieniem od gier komputerowych to celem terapii nie musi być detoks od grania tylko np. odbudowa relacji z rówieśnikami.
Nurt ten zakłada, że to młody człowiek jest ekspertem od swojego życia a nie jego terapeuta. Dlatego też terapeuta przyjmuje tzw. postawę niewiedzy. Nie oferuje gotowych rozwiązań, które będą uniwersalne. Uczy rozpoznawania swoich potrzeb oraz szukania własnych rozwiązań. W ten sposób adolescent jest nie tylko nauczony radzenia sobie w konkretnych sytuacjach, ale również jest wyposażony w narzędzia, dzięki którym poradzi sobie w przyszłości.
Główne założenia tego podejścia:
Jak coś działa to rób tego więcej
Jak coś nie działa to zrób coś innego
Jakie umiejętności zyska Twoje dziecko?
Cele szczegółowe:
Wzrost poczucia pewności siebie
Wzmocnienie kompetencji w zakresie radzenia sobie ze stresem sytuacyjnym
Umiejętność asertywnego zachowania,
Nabycie kompetencji w zakresie rozpoznawania i zarządzania emocjami oraz świadomości ich wpływu na jednostkę i grupę,
Eliminacja somatycznych objawów stresu,
Umiejętność stosowania technik relaksacyjnych,
Nabycie kompetencji w zakresie prowadzenia rozmów w grupie.
Wzrost umiejętności związanych z wypowiadaniem się, zabieraniem głosu, udziałem w dyskusji, kontaktach z grupą.
Nauka rozumienia oraz stosowania komunikacji niewerbalnej
Metody:
Program Kids Skills
Racjonalna Terapia Zachowania
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach
Terapia poznawczo-behawioralna
Cena:
135 zł
Skontaktuj się z nami